23.05.2018

Звіт за 2017-2018 навчальний рік

Протягом 2017-2018 навчального року у ЗЗОЩ №92 працювала школа молодого та малодосвідченого вчителя. Вчитель – найвідповідальніша професія. Саме завдяки цій професії вчитель зростає сам, набирається мудрості, вчиться терпінню і відчуває себе щасливою людиною. Наш педагогічний колектив впевнений: немає у світі професії найважливішої, найрадіснішої найнеобхіднішої людям, ніж наша вчительська. Досвідчені педагоги докладають багато зусиль, щоб зростити молоде покоління вчителів. Молоді та малодосвідчені вчителі підготували презентації свого досвіду :

Ходак К. О.

Шерстюченко І. В

Сінітович В. В.

Кухарчку К. М.

Маринчак М. С.


Материалы для молодых учителей

Домашні завдання – це цікаво!

 

Виконав: Татаров Віталій Володимирович

 

Роль домашнього завдання в процесі шкільного навчання складно переоцінити. Чи буде учень регулярно і якісно його виконувати, багато в чому залежить від тих способів і форм перевірки, які вибирає учитель. У цій статті ми розглянемо цікаві і оригінальні способи перевірки домашнього завдання.

Перевірка виконання учнями домашнього завдання - важливий і невід'ємний етап будь-якого уроку. Якщо перевірочна система не налагоджена, роль самостійної домашньої роботи учня практично знецінюється.

Перевірити домашнє завдання можна наступними способами:

викликати одного або декількох учнів до дошки і опитати по темі;

провести фронтальне опитування в класі (опитування з місця);

виконати аналогічне завдання;

використовувати індивідуальні картки;

провести вибіркову перевірку письмового завдання;

провести самоперевірку або взаємоперевірку письмового завдання.

Вийти до дошки і розповісти вивчене правило або переписати із зошита вирішений приклад - багатьом учням така перевірка здається дуже нудним заняттям. Нерідко з цієї причини у школяра відпадає всяке бажання самостійно готуватись до уроку дома.

Як же перевірити домашнє завдання? Секрет полягає в гармонійному поєднанні педагогом традиційних і незвичайних, оригінальних, цікавих форм і методів перевірки, які активізують розумову діяльність у учнів, підвищують самостійність, народжують і зберігають мотивацію регулярно і якісно виконувати домашню роботу. Пропонуємо увазі педагогів декілька цікавих ідей.

Оригінальні способи перевірки домашнього завдання

Дискусія

Для її проведення клас необхідно розбити на групи, кожна з яких виступатиме в захист своєї позиції або погляду на проблему. Одна точка зору може бути викладена в підручнику або довіднику, а інша, відмінна від неї, може належати комусь з учнів або учителеві. У дискусії важливі міркування і аргументи учнів, а результатом її стане глибше пізнання суті вивченого явища.

Питання авторові (у формі інтерв'ю)

Це незвичайний і дуже цікавий спосіб перевірки домашнього завдання. Учитель пропонує учнямпридумати декілька питань авторові відкриття, винаходу, твору, щоб глибше пізнати його сенс. Відповідати на питання можуть  найбільш підготовлені учні, а на найскладніші з них - учитель. Приміром, при перевірці домашнього завдання по хімії можна адресувати питання, що цікавлять, Дмитру Івановичу Менделєєву, по фізиці - Ісааку Нюьтону, по геометрії - Піфагору, по літературі - Федору Михайловичу Достоєвському.

Тематичний кросворд

Багато учнів захоплюються розгадуванням кросвордів, проявляючи при цьому завидну впертість та зацікавленість. Щоб цікаво перевірити домашнє завдання, учителеві необхідно скласти кросворд по відповідній темі і запропонувати розвязати його учням. Особливо діти люблять інтерактивні кросворди, які можна розгадувати усім класом.

Несподівані питання

Завдання учителя сформулювати питання інакше, ніж в підручнику після параграфа. Якщо учень сумлінно підготувався до уроку, труднощів з відповіддю у нього не виникне, а певна різноманітність в процес перевірки буде внесена.   

Рецензія на усну відповідь

Учням пропонується вислухати відповідь однокласника,  підготувати і виступити з усною рецензією на нього (з урахуванням достоїнств і недоліків, внесенням доповнень і уточнень).

Взаємна перевірка

При перевірці письмового домашнього завдання по хімії, російській або англійській мові, математиці можна запропонувати  учням обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку і розповісти про допущені помилки, обговоривши спірні питання.

Короткі письмові відповіді

Замість усного опитування учитель просить відповідати на нескладні питання по темі письмово. При цьому відповідь повинна складатися з двух-трех слів. Таке завдання допомагає кращому засвоєннюучнями теоретичних знань. 

Звіряння з проектором

Правильний варіант виконання домашнього завдання виводиться учителем на екран проектора. Учні звіряються з ним, виправляють допущені помилки, отримуючи по ходу необхідні коментарі від учителя або однокласників.

Опитування-світлофор

У нашому випадку світлофором виступає довга картонна смужка червоного кольору з одного боку і зеленого - з іншою. Звернена до вчителя зелена сторона свідчить про готовність учня до відповіді на поставлене питання ("Знаю"!), червона - про те, що учень не готовий відповісти ("Не знаю"!). Якщо на питання базового рівня учень показує червону сторону, - це сигнал тривоги для учителя. Це двійка, яку учень сам собі поставив. Можна ставити і творчі питання, при цьому червоний сигнал означає "Не хочу відповідати"!, а зелений - "Хочу відповісти"!.

Солідарне опитування

Якщо учень біля дошки не може впоратися із завданням, необхідно звернутися за допомогою до класу. Хто хоче допомогти? З тих, хто бажає надати допомогу, педагог вибирає найбільш сильного учня і пропонує йому пошепки дати підказку товаришеві. Як варіант - учень сам вибирає того, чиєї допомоги він потребує, а учитель дає тренерові 10-15 хвилин на підготовку.

Взаємне опитування

Педагог дає доручення трьом найбільш підготовленим учням провести опитування тих, хто підготувався на "10-12", "7-9" або "4-6". Учень, що записався в третю групу і успішно відповів в ній на питання, може ще раз спробувати свої сили.

Програмоване опитування

В цьому випадку учневі необхідно вибрати правильну відповідь з тих, які пропонує учитель. Така форма роботи при усному опитуванні використовується рідко. І абсолютно дарма. Адже в зіткненні різних думок учнів "плавиться" нерозуміння. Учитель може стати на захист невірної відповіді, щоб дати учням можливість посперечатися.

Тихе опитування

Учитель неголосно розмовляє з одним або декількома учнями, а увесь клас виконує інше завдання.

Опитувальний ланцюжок

Такий спосіб опитування рекомендується застосовувати для отримання розгорнутої і логічно зв'язної відповіді. При цьому один учень починає відповідь, учитель в будь-якому місці жестом перериває його і пропонує продовжити думку іншому учневі.   

Лист "захисту"

Створюється для непідготовлених учнів і знаходиться завжди в одному і тому ж місці. Учень, який не готовий до уроку, вписує своє прізвище в захисний лист і може бути упевнений, що його сьогодні не запитуватимуть. Завдання вчителя - тримати ситуацію під контролем.

Гра "Малюємо відповідь"

Учителеві необхідно підготувати питання по пройденій темі, відповіді на які учні зможуть швидко і просто намалювати. Діти мають бути попереджені, що відповіді треба не озвучувати, а зображувати на папері. 

Гра "Поплескаєм-потупцюєм"

Перевіряючи домашнє завдання, педагог ставить питання і пропонує варіанти відповідей до них. У разі правильної відповіді завдання дітей - поплескати в долоні, якщо ж відповідь невірна - потопати ніжками. Ця гра - прекрасна розминка і хороший спосіб зняти напругу в класі.

Командна гра "Що і чому"?

У створених командах педагогом призначається капітан. Завдання для кожної з команд полягає у вигадуванні питань після вивченої теми і почергової відповіді на них. Право відповіді надає капітан. Важливо, щоб в обговоренні брали участь усі члени команди.       

Гра "Семицвіточка"

Педагогові необхідно заздалегідь підготувати паперові квіти із семи кольоровими пелюстками по кількості команд. За правильну відповідь по пройденій темі команда отримує одну пелюстку. Грають до тих пір, поки  одна з команд не збере квітку повністю.

Гра "Лови м'яч"

Гра проводиться в колі. Учитель ставить питання і підкидає м'яч. Учень, який його упіймав, дає відповідь.

Підведемо підсумки

Ступінь ефективності виконання домашнього завдання учнями багато в чому залежить від того, наскільки цікавою і різноманітною за формою і змістом буде його перевірка. Запропоновані в цій статті способи перевірки самостійної домашньої роботи учнів для досягнення результату повинні застосовуватися педагогом систематично і комплексно.